12,000 تومان
  • فروشنده : بانک تحقیق

  • کد فایل : 28473
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 3371
  • تعداد فروش: 4

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد زندگینامه نظامی

دانلود تحقیق درمورد زندگینامه نظامی

0 3.4k
دانلود تحقیق درمورد زندگینامه نظامی

با دانلود تحقیق در مورد زندگینامه نظامی در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق زندگینامه نظامی را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق زندگینامه نظامی ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد زندگینامه نظامی

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:117 صفحه

قسمتی از فایل:

 مختصري در احوال  وآثار نظامي

داستان سراي بزرگ زبان  فارسي ، نظامي گنجه اي در قرن ششم و در شهر گنجه پاي به عرصه وجود گذاشت. نام او الياس، كنيه او ابومحمد و لقب او به گفته برخي نظام الدين و يا جمال الدين ذكر شده است. عوفي در لباب الالاب او را ‹‹ الحكيم الكامل نظامي الگنجه ››[1] نوشته است. او خود را آيينه غيب مي نامد و داراي دم و ذكر مسيح مي داند.

            در سحر سخن چنان تمامم          كايينه غيب گشت نامم

           شمشير زبانم از فصيحي             دارد دم معجزه مسيحي [2]

مولد شاعر را تمام تذكره نويسان گنجه دانسته اند و او خود نيز در اشعارش نسبت خود را به گنجه تصريح نموده است.

          نظامي زگنجينه بگشاي گنج           گرفتاري گنجه تا چند چند [3]

          نظامي كه در گنجه شد شهر بند     مباد از سلام تو نابهره مند[4]

در مورد تاريخ ولادت و وفات او اختلاف نظر بسيار است، اما با استند به اشعار و آثار وي، ولادت او را سال 530 و تاريخ وفاتش را 614 ذكر كرده اند. نظامي در سن 84 سالگي و در شهر گنجه چشم از جهان فرو بسته و در همان مكان به خاك سپرده شده است .به گفته دكتر ذبيح الله صفا در تاريخ ادبيات در ايران، مدفن وي تا اواسط عهد قاجار باقي بوده و بعد از آن روي به ويراني نهاده است كه پس از مدتي بوسيله دولت محلي آذربايجان شوروي مرمت گرديده است.[5]

آنچه نظامي را در تاريخ شعر و ادب فارسي ، شهره عام و خاص ساخته  است، آفريدن خمسه و به تعبيري پنج گنج اوست. وي در نظم داستانهاي مختلف بر بسيارس از شاعران ايران و هندوستان كه از وي و پيروي نموده اند، برتري مسلم دارد و گوي سبقت را از همگان ربوده است. ‹‹نظامي گنجوي علاوه بر اينكه شاعري  زبردست و تواناست، وطن پرستي نام آور نيز به شمار مي رود. اشعاري را كه پيرامون نام مقدس وطن (ايران) سروده، در آثار ارزنده و  فنا ناپذيروي، همچون گوهرهاي درخشان است.[6]

مثنوي اول او مخزن الاسرار نام دارد كه شامل 2260 بيت و در بحر سريع سروده شده و شاعر آنرا بنام فخرالدين بهرامشاه بن داود، پادشاه ارزنگان كه از متابعان قلبح ارسلان، پادشاه سلجوقي آسياي صغير بوده و سال 622 در گذشته است، ناميده، اين منظومه اندكي قبل از 40 سالگي نظامي در سال 570 سروده شده است . و از امهات مثنويهاي زبان فارسي و شامل بيست مقاله در موعظه و حكمت است .



[1] لباب الاالباب،محمد عوضي بخارايي، ج2،ص396)

 

[2] (ليلي و مجنون نظامي گنجه اي بند 9 ،بيت 60)

[3] (اقبالنامه،ص24)

[4] (شرفنامه، ص25)

[5] (ر.ك،تاريخ ادبيات در ايران دكتر ذبيح الله صفا،ج2،ص 801

[6] (شاعران بزرگ ايران،عبدالرفيع حقيقت ،ص 235)


12,000 تومان