4,000 تومان
  • فروشنده : بانک تحقیق

  • کد فایل : 28852
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2083

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله نسخه فرهنگي امنيت ملي

دانلود مقاله نسخه فرهنگي امنيت ملي

0 2.1k
دانلود مقاله نسخه فرهنگي امنيت ملي

با دانلود مقاله در مورد نسخه فرهنگي امنيت ملي در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله نسخه فرهنگي امنيت ملي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله نسخه فرهنگي امنيت ملي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:مقاله در مورد نسخه فرهنگي امنيت ملي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:9 صفحه

قسمتی از فایل:

 بررسي چالش‌هاي گذشته ، حال و آينده ، در هنگام مطالعه مقوله امنيت ملي جمهوي اسلامي همواره حائز اهميت بسيار بوده است. مقاله پيش رو سعي دارد با روشي استراتژيك زاويه جديدي از امنيت ملي كشور را مورد بازخواني قرار دهد. از ديدگاه مؤلف ، مواجهه با تهديدات فرهنگي مستلزم تغيير ساختار نظام امنيت ملي و نگاهي مجدد به جايگاه فرهنگ در اين ساختار مي باشد.توجه شما را به مطالعه اين رويكرد نوين جلب مي كنيم .


امنيت، در لغت به حالت فراغت از هرگونه تهديد يا حمله و آمادگي جهت رويارويي با آنها اطلاق مي‌شود.[1] معمولاً در علوم سياسي و حقوق، امنيت به پنج بخش: امنيت فردي، اجتماعي، ملي، بين‌المللي و امنيت جمعي (
Colective Security) تقسيم مي‌شود.

امنيت ملي، كه در اين گفتار به آن خواهيم پرداخت به حالتي اطلاق مي‌شود كه در آن هر ملتي فارغ از تهديدٍ تعرض به تمام يا بخشي از جمعيت، دارايي، يا خاك خود به سر مي‌برد. [2]

از اين منظر، بررسي ساختار امنيت ملي يكي از موضوعات بين‌رشته‌اي[3] به شمار مي‌رود كه تاكنون در كشورمان تحقيقات قابل توجه‌اي درباره آن صورت نگرفته است. بدون ترديد، ايران، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مستمراً با چالشها و تهديدات مخاطره‌آميز مواجه بوده و از اين لحاظ، همواره تعريف و تامين امنيت ملي، موضوعي حائز اهميت در نظر گرفته شده است.

واقعيت تلخ آن است كه، تاكنون در مجامع داخلي هيچ تعريفي از امنيت ملي كه مورد توافق همگان باشد، ارائه نشده و طي اين سالها، عمدتاً اين مقوله در چارچوب ملاحظات نظامي و انتظامي مورد توجه بوده است. اين در حالي است كه مطمئناً مي‌توان تعريفهاي دقيقي با در نظر گرفتن ابعاد امنيت ملي از آن ارائه كرد به نحوي كه تمركز مسئوليت حراست از امنيت كشور، صرفاً بر روي نيروهاي نظامي و امنيتي قرار نگيرد.

به عبارت ديگر، بايد تعريفي از امنيت ملي ارائه كرد كه سهم انديشه و فرهنگ در آن به صورت دقيق مشخص شده باشد. البته تلاشهايي از اين دست در برخي كشورهاي توسعه يافته جهت ارائه تعريفي جامع از امنيت انجام پذيرفته است. براي مثال، دانشكده دفاع ملي كانادا امنيت ملي را چنين تعريف مي‌كند: «امنيت ملي، حفاظت از شيوه پذيرفته شده زندگي مردم است كه با نيازها و آرمانهاي مشروع ديگران نيز سازگار مي‌باشد. امنيت، شامل فارغ‌بودن از حمله نظامي يا فشار، آزادي از انهدام داخلي و رهايي از زوال ارزشهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي است كه براي نحوه زندگي، اساسي است.» [4]

اما درخصوص انقلاب اسلامي بايد گفت اين حركت كه تحقيقاً بيشتر يك انقلاب فرهنگي است، همواره از همين زاويه فكري ـ فرهنگي نيز مورد تهديد واقع شده است. اين تهديد به ويژه پس از پايان جنگ تحميلي روند فزاينده‌اي به خود گرفته است. همچنين شواهد گوياي اين مهم است كه انقلاب اسلامي در دهه آينده و به ويژه با ظهور نسلهاي جديد، با چالش‌هاي فكري ـ فرهنگي جـّدي‌تري مواجه خواهد بود كه اين وضعيت صرف‌نظر از تأثير پروسه ارتباطات و اطلاعات جهاني بر آن، عمدتاً با مقاصد شيطنت‌آميز، از سوي شبكه‌هاي مخالف خارجي و داخلي طرح‌ريزي گرديده است. 

4,000 تومان