20,000 تومان
  • فروشنده : وردسل

  • کد فایل : 32321
  • فرمت فایل دانلودی : .pdf
  • تعداد مشاهده : 1970
  • فرمت فایل اصلی : pdf
  • تعداد صفحات : 97
  • تعداد فروش: 9

آخرین فایل ها

- بیشتر -

پایان نامه نقش الگوی ارتباطی خانواده و راهبردهای شناختی هیجان در پیش بینی عملکرد دانش آموزان

اهداف تحقیق: پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده؛ پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی اهداف فرعی؛ تبیین رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان ؛ تبیین رابطه بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با عملکرد تحصیلی دانش آمو

0 2k
پایان نامه نقش الگوی ارتباطی خانواده و راهبردهای شناختی هیجان در پیش بینی عملکرد دانش آموزان
ضرورت و اهمیت تحقیق
حساسیت تعلیم و تربیت از یک سو و پیچیدگی جهان امروز از سوی دیگر این را طلب می کند که به بحث آموزش و میزان یادگیری دانش آموزان توجه ویژه ای مبذول شود. زیرا دانش آموزان بزرگترین سرمایه های هر جامعه به حساب می آید و می توانند با درهم آمیختن نیروی جوانی، علم و مهارت آموخته شده، چرخ های پیشرفت و توسعه را به حرکت در آورند.
عملکرد تحصیلی دانش آموزان یکی از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزشی است و تمام کوشش ها و کشش های این نظام، در واقع برای جامه عمل پوشاندن به این امر است. به عبارتی، جامعه و به طور ویژه نظام آموزشی، نسبت به سرنوشت، رشد و تکامل موفقیت آمیز و جایگاه فرد در جامعه، علاقه مند است و انتظار دارد فرد در جوانب گوناگون اعم از ابعاد شناختی و کسب مهارت و توانایی و نیز در ابعاد شخصیتی، عاطفی و رفتاری، آنچنان که باید، پیشرفت کند و تعالی یابد (پاریس و وینگوگراد، ۲۰۰۸). با توجه به این که میزان عملکرد یکی از ملاک های کارآیی نظام آموزشی است، کشف و مطالعه متغیرهای تأثیرگذار بر عملکرد دانش آموزان، ضروری است تا زمینه موفقیت تحصیلی دانش آموزان فراهم گردد.
در اهمیت پژوهش حاضر می توان گفت، دانش آموزان بزرگترین سرمایه های هر جامعه به حساب می آید، زیرا می توانند با درهم آمیختن نیروی جوانی، علم و مهارت آموخته شده، چرخ های پیشرفت و توسعه را به حرکت در آورند، ولی متأسفانه مشکلات دانش آموزان در نظام های آموزشی در امر آموزش و یادگیری قابل توجه می باشد. بنابراین جهت داشتن دانش آموزان موفق و کارآمد توجه به این مشکلات ضروری می باشد، یکی از عاملی که می تواند بر یادگیری دانش آموزان تأثیر داشته باشد، رفتار خانواده با آنها می باشد. چرا که بی تردید ارتباط های خانوادگی و تعامل های بین اعضای خانواده و والدین تأثیرات چشمگیری بر تحول فرزندان دارد. بنابراین توجه به نقش والدين و نحوه ارتباط آنها با فرزند خود در گرایش صحیح دانش آموزان به آموزش و افزایش باور آنها، امری کلیدی است که جهت ارتباط مناسب والدین با فرزندان بایستی مورد توجه قرار بگیرد
علاوه بر این فهم رابطه ی والدین با فرزندان و تعیین عوامل مؤثر در بهبود این الگوها، می تواند به پرورش فرزندانی سالم و درس خوان کمک کنند. به طور مثال ریچرتز و فرانكل (۱۹۹۰) بیان می کنند که در مقایسه با خانواده هایی که با فرزندان خود مسأله دارند، خانواده های بهینه در بین اعضای خود ارتباط های بارزتر و راحت تری دارند که در آن، اعضای خانواده مجالی برای ابراز خود می یابند (به نقل از رحیمی و خير، ۱۳۸۶). در نتیجه می توان با داشتن چنین خانواده هایی و فرزندانی با اعتماد به نفس و کوشا در امر یادگیری تحویل نظم های آموزی داد و از این طریق از اتلاف وقت دانش آموزان در مدارس و هزینه های اضافی بر نظام های آموزشی کاست و همچنین کمک کرد تا خانواده ها از اثرات مثبت و منفی رفتاری خود و الگوی ارتباطی که با فرزندان دارند آگاه شوند و در ارتباط با اعضای خانواده الگوی صحیح رفتاری را اتخاذ نمایند. همچنین نتایج این پژوهش به مدیران مدارس کمک می کند تا در جلسات انجمن اولیای مربیان، دوره های آموزشی جهت آموزش الگوهای صحیح رفتاری به والدین دانش آموزان آموزش دهند و از این طریق زمینه عملکرد موفق دانش آموزان را فراهم نمایند.
یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری در میان دانش آموزان، هیجانات آنان است، زیرا که تنظیم و کنترل هیجان ها عاملی اساسی جهت پیش بینی سازگاری مثبت افراد می باشد (یو، ماتسوماتو و لیرو کس ۲۰۰۶). شواهد بسیاری ثابت می کنند که افراد دارای مهارت هیجانی؛ یعنی کسانی که احساسات خود را به خوبی می شناسند و آنها را تنظیم می کنند و احساسات دیگران را نیز درک و به طرز اثربخشی با آن برخورد می کنند در حوزه های مختلف موفق و کارآمد هستند (یاریاری، مرادی و یحیی زاده، ۱۳۸۶). بنابر این توجه به مهارت های تنظیم شناختی هیجان می تواند راهگشایی جهت کنترل تنش ها و مشکلات دانش آموزان باشد که این پژوهش این مهم را مورد توجه قرار داده است.
با توجه به مباحث بیان شده، توجه به الگوهای ارتباطی خانواده و هیجانات عاملی جهت بهبود عملکرد و کسب موفقیت تحصیلی دانش آموزان می باشد. از آنجا که به این متغیرها در بهبود فرآیند آموزش آنچنان که باید توجه نشده است و پژوهش های محدودی در زمینه نقش این متغیرها در فرآیند تحصیلی صورت گرفته است، انجام پژوهش در این زمینه ضرورت دارد تا متولیان و مجریان نظام های آموزشی با آگاهی از نقش الگوهای ارتباطی خانواده و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در فرآیند یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با بهره گیری از این متغیرها موفقیت تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهند و از اتلاف هزینه و هدر رفتن نیروی جوانی و سرمایه جامعه جلوگیری نمایند. همچنین نتایج این پژوهش به برنامه ریزان کمک می کند، در تنظیم محتوا و شیوه های اجرایی برنامه ها به رشد و پرورش مهارت های تنظیم هیجانی توجه نمایند و به خانواده ها کمک می کند تا الگوهای ارتباطی مناسب در ارتباط با فرزندان مورد توجه قرار دهد. در این راستا، این پژوهش سعی دارد، نقش الگوهای ارتباطی خانواده و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان را مورد توجه قرار دهد، تا به بهبود فرآیند یادگیری و آموزش کمک کند و زمینه بالندگی فرزندان این مرزو بوم را فراهم کند و همچنین از تحمیل هزینه های اضافی بر دوش نظام آموزشی و دولت بکاهد تا در آینده شاهد جامعه ای پویا و رشد یافته باشیم

20,000 تومان