8,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 42507
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1465

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد برهان نظم

دانلود تحقیق درمورد برهان نظم

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد برهان نظم

با دانلود تحقیق در مورد برهان نظم در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق برهان نظم را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق برهان نظم ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد برهان نظم

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:37 صفحه

قسمتی از فایل:

برهان نظم:

برهان نظم (به انگليسي: Teleological argument) يکي از مهم‌ترين، رايج‌ترين و آشناترين برهان‌هاي اثبات وجود خدا است، و در کنار برهان‌هاي مبتني بر عليت، دو رکن مهم از باور استدلالي به خدا را تشکيل مي‌دهند.

خلاصه برهان

معمولاً منظور از نظم در برهان نظم، نظم غايي است و به همين خاطر به آن برهان غايي (teleological) نيز گفته مي‌شود. از ديدگاه مدافعين اين برهان، مجموعه‌اي منظم است که هدفمند باشد و اعضاي آن مجموعه به‌ گونه‌اي در کنار يکديگر قرار گرفته باشند که آن مجموعه در مسير نيل به آن هدف رفتار کند.

از نظر مدافعين اين برهان، جهان يک مجموعه منظم است که نمي‌تواند اتفاقي به وجود آمده باشد و بايد ناظم باشعوري داشته باشد. جهان ما نشان دهندهٔ وجود نوعي انتخاب است، نه اتفاقي کور. اين انتخاب کننده خداست.

با آن‌که در کلام اسلامي به آن توجه چنداني نمي‌شود و بيشتر به مسيحيت تعلق دارد، مفسرين بسياري از آيات قرآن را بيان کنندهٔ اين برهان مي‌دانند. برهان ساده‌است، و براي همين عموميت زيادي دارد:

در جهان شکل‌هاي مختلفي از نظم وجود دارد، و مي‌دانيم که نظم بدون ناظم ممکن نيست، و يک مجموعهٔ منظم نمي‌تواند اتفاقي شکل گرفته باشد، پس جهان ناظمي دارد.

بدون شک مثال‌هاي زيادي در اين مورد وجود دارد. مثلاً مي‌گويند، ساعت به آن کوچکي طوري‌ است که نمي‌توان قبول کرد سازنده‌اي نداشته باشد، حال چطور مي‌توانيم قبول کنيم که کل جهان با عظمتي بسيار بيشتر از آن بتواند سازنده‌اي نداشته باشد؟

 

برهان نظم از منظر شهيد مطهري
برهان نظم از منظر شهيد مطهري: مقدمه: عمومي ترين و ساده ترين طريقت در اثبات وجود خداوند برهاني است که از آن به برهان نظم يا غايت شناختي ياد مي کنند. معمول ترين ادله بر وجود خداوند در تمامي اديان و مذاهب الهي در طول تاريخ همواره برهان نظم بوده است. از اين رو چه در تفکر اسلامي و چه در تفکر غربي مناظرات و جدلهاي فراواني حول اين برهان شده است. بسياري بر اين اعتقادند که برهان نظم اساسا يک برهان فلسفي نيست بلکه ريشه و پايه ي تجربي دارد. زيرا اساس شکل گيري برهان نظم را روش تمثيل مي دانند. از اينرو ادله ي نظم را داراي استحکام کمتري نسبت به ساير براهين خداشناختي مي دانند. ويليام پالي معاون اسقف کارليسل و فيلسوف برجسته ي قرن هجدهم برهان نظم را در کتاب " الاهيات طبيعي " اينگونه تقرير کرده است: " فرض کنيد در حال عبور از صحرايي پاي من به سنگي برخورد کند و با اين سوال رو برو شوم که چگونه اين سنگ در آنجا قرار گرفته است. ممکن است پاسخ دهم که تا آنجا که من مي دانم، اين سنگ همواره اينجا بوده است. احتمالا اثبات نامعقول بودن اين پاسخ چندان آسان نخواهد بود. اما فرض کنيد که بر روي زمين ساعتي يافته ام و بايد بررسي شود که بودن ساعت در آن مکان چگونه اتفاق افتاده است. بسيار بعيد است که پاسخ قبلي به ذهن من خطور کند. يعني اينکه تا آنجا که مي دانم اين ساعت همواره اينجا بوده است. اما چرا اين جواب نبايد آنگونه که براي سنگ مفيد بود براي ساعت مفيد باشد؟ چرا جواب مذکور آنگونه که در مورد اول قابل قبول بود در مورد دوم پذيرفتني نيست؟ تنها دليل آن است که وقتي ساعت را وارسي مي کنيم مي بينيم اجزاي گوناگون آن براي هدفي پرداخته و به يکديگر مرتبط شده اند. ( چيزي که در مورد سنگ نمي توان کشف نمود. ) مثلا اين هدف که اجزاي مذکور آنگونه طرح ريزي و به هم پيوند داه شده اند که توليد حرکت کنند و حرکت مذکور چنان تنظيم شده است که زمان را در شبانه روز نشان دهد. يعني اگر اجزاي مختلف به گونه اي متفاوت از آنچه هستند ساخته مي شدند، مثلا در اندازه اي متفاوت با آنچه که دارند يا به هر روش يا ترتيب ديگري غير از وضعيت کنوني تعبيه شده بودند، در اين صورت يا اساسا هيچ حرکتي در ساعت به وقوع نمي پيوست و يا هيچ حرکتي که تامين کننده ي کاربرد کنوني آن باشد، واقع نمي شد. " در حقيقت پالي برهان خود را اينگونه مطرح مي کند: او مي پرسد اگر ساعتي را در بيابان ببينيد در مورد آن چه فکري مي کنيد؟

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر