8,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 43549
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1637

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد مطالعه تطبيقي‎ حقوق معنوي مولف

دانلود تحقیق درمورد مطالعه تطبيقي‎ حقوق معنوي مولف

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد مطالعه تطبيقي‎ حقوق معنوي مولف

با دانلود تحقیق در مورد مطالعه تطبيقي‎ حقوق معنوي مولف در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق مطالعه تطبيقي‎ حقوق معنوي مولف را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق مطالعه تطبيقي‎ حقوق معنوي مولف ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد مطالعه تطبيقي‎ حقوق معنوي مولف

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:31 صفحه

قسمتی از فایل:خبرگزاري فارس: حق معنوي مولف از جمله حقوق مولف است كه نوعي مالكيت فكري تلقي ميشود. در دههبررسي هاي اخير هم در بعد ملّي و هم در بعد بينالمللي حق معنوي مولف مورد توجه خاص قرار گرفت؛ در اين راستا در مقررات و قوانين داخلي بسياري از كشورها هم جهت با كنوانسيونهاي بينالمللي تصويب شده در اين زمينه تغييرات عمدهاي صورت گرفته است.


چكيده: حق معنوي مولف از جمله حقوق مولف است كه نوعي مالكيت فكري تلقي مي
شود. در دهههاي اخير هم در بعد ملّي و هم در بعد بينالمللي حق معنوي مولف مورد توجه خاص قرار گرفت؛ در اين راستا در مقررات و قوانين داخلي بسياري از كشورها هم جهت با كنوانسيونهاي بينالمللي تصويب شده در اين زمينه تغييرات عمدهاي صورت گرفته است. از آنجا كه اين موضوع در حقوق ايران كمتر بررسي و تحليل شده است، در اين مقاله ابعاد حقوقي و فقهي موضوع بررسي و اشكالات و ابهامات قانوني آن يادآور شده است. همچنين ضمن تاكيد برنظريههاي فقهي مبني بر لزوم رعايت حق معنوي مولف انواع اين حق و ضمانت اجراي حمايت از آن حق تبيين شد.

مقدمه

در قرن حاضر، به علت رشد روزافزون فن
آوري، ارتباط هر چه بيشتر ملتها و به هم نزديكتر شدن فرهنگها و تمدنها، مالكيتهاي فكري از اهميت خاصي برخوردار شدهاند. يكي از انواع مالكيتهاي فكري، مالكيت ادبي و هنري است، كه حق مولف را نيز در بر دارد. از دير باز، اين حق مورد توجه بوده و بويژه از زمان پيدايش صنعت چاپ، اهميت فراواني يافته است. حق مولف، به دو نوع: معنوي و مادي تقسيم ميشود. براساس حق معنوي، مولف داراي يك سلسله امتيازات غيرمالي و قانوني است، كه ارتباط ويژهاي با شخصيت وي دارد. حق انتشار اثر، حق حرمت اثر، حق حرمت نام و عنوان مولف، حق عدول يا استرداد اثر و حق جايزه و پاداش، از جمله حقوق معنوي مربوط به مولف است كه وي ميتواند به طور مستقيم در زمان حيات، از آنها برخوردار شود و بعد از فوت وي نيز ادامه مييابد.

در حقوق همه كشورهاي متمدن براي حمايت از حقوق مزبور، مقرراتي وضع شده است. چون بسياري از آثار ادبي و علمي از مرزهاي كشور اصلي خارج مي
گردد. و در كشورهاي ديگر استفاده ميشود، لذا حمايت از اين حق جنبه بينالمللي يافته و كنوانسيونهاي بينالمللي متعددي در اين باره منعقد شده است؛ كه از مهمترين آنها ميتوان كنوانسيونهاي: برن (
۱۸۸۶م)، ژنو (۱۹۵۲م) و تجديد نظر شده (۱۹۷۱م) پاريس و سازمان جهاني مالكيت معنوي را نام برد. در حقوق ايران نيز بعد از مدتها نابساماني، سرانجام قانون تقريباً جامعي با عنوان: «قانون حمايت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان» در سال ۱۳۴۸ به تصويب رسيد. در اين مقاله، حقوق معنوي مولف را براساس مقررات و قوانين مزبور و همچنين به طور تطبيقي با حقوق فرانسه و اسلام، بررسي و تحليل ميكنيم.

تعريف حق معنوي مولف
قانونگذار ايران حق معنوي مولف را تعريف نكرده است، ولي با توجه به مواد مختلف قانون مصوب
۱۳۴۸ و استفاده از حقوق تطبيقي، ميتوان آن را چنين تعريف كرد(آيتي، ۱۳۷۵، ص۱۳۳):

«حقوق معنوي، مزايايي است قانوني غيرمادي و مربوط به شخصيت پديد آورنده يك اثر فكري كه به موجب آن، وي براي هميشه از يك دسته حقوق خاص برخوردار است.»

به سبب وجود اين حق، مطالعه محتواي حق مولف شروع مي
شود. اين حق از نظر حقوقي، بيان كننده رابطهاي است كه اثر را به آفريننده آن مربوط ميسازد. به سبب وجود همين حق، امتيازات ويژهاي براي شخص پديدآورنده به وجود ميآيد كه حتي مرگ پديدآورنده نيز آن را از بين نميبرد، بلكه تركيب اثر را به ورثه يا قائم مقامهاي مولّف متوفي - با حفظ نام وي - منتقل ميسازد. در حقوق فرانسه و كنوانسيونهاي بينالمللي حق مولف، تعريفي از حق معنوي مولف ارائـه نشـده است. بـرخي از حقـوقدانان از ايـن تاسيس، بـا عنـوان: «حقوق اخلاقي» «Droir Moral»ياد كردهاند (آيتي، ۱۳۷۵، ص۱۳۴)

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر