6,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 44192
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2049
  • تعداد فروش: 1

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد عشق از ديدگاه مولانا

دانلود تحقیق درمورد عشق از ديدگاه مولانا

0 2k
دانلود تحقیق درمورد عشق از ديدگاه مولانا

با دانلود تحقیق در مورد عشق از ديدگاه مولانا در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق عشق از ديدگاه مولانا را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق عشق از ديدگاه مولانا ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد عشق از ديدگاه مولانا

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:11 صفحه

قسمتی از فایل:

كریم زمانی مفسر گنجینه معنوی مولانا، درخصوص سه دیدگاه مختلف به زندگی در كتب ادبی اشاره دارد: دیدگاه اول نگاه منفی مطلق به زندگی است، دیدگاه دوم نگاه سطحی و ظاهری است و دیدگاه سوم نگاه حقیقی به زندگی است. در نگاه اول كه زاویه دید به زندگی منفی است عالم خلقت و كارگاه هستی از صدر تا ذیل همه ماتم و فتنه هستند و مدام از فلك و چرخ هستی سنگ فتنه می بارد، در دیدگاه این افراد دنیا گویی مطبخی است كه همه آدم ها به این قصد وارد آن می شوند كه طعامی بخورند اما در این مطبخ چیزی به جز دود وجود ندارد، چشم ها سرخ می شود و به اشك می نشیند، سینه ها به سرفه می افتد و نفس ها بند می آید و با همین حال پریشان مطبخ دنیا را ترك می كنند و گروه جدیدی از انسان ها وارد دنیا می شوند و باز این داستان تكرار می شود. نگاه این افراد، منفی مطلق به زندگی است كه همه چیز به ماتم و غم می انجامد و به جز این نیست اما این نقاب ها و شیشه های تیره را باید برداشت چرا كه جهان ناسوت دائم در تغییر و تحول است همان طور كه نامش جهان است و معنی جهنده دارد، كمیت و نسبیت دنیا سبب می شود كه هیچ یك از انسان ها روی كره زمین در یك لحظه و یك زمان، از هر حیث كامروا نشوند و نتوانند آنچه را می خواهند به دست آورند. وی سپس به دیدگاه مولانا نسبت به نگاه افراد منفی نگر پرداخت و اظهار داشت: نسبیت این زندگی به گونه ای است كه همه خواسته ها و آرزوهای انسان تحقق نمی یابد.

زمانی به دیدگاه دوم كه نگاه سطحی به زندگی است پرداخت و یادآور شد: در این دیدگاه با انسان هایی مواجه هستیم كه نگاهی سطحی و ظاهری به زندگی دارند و این جهان را در حد عیش ونوش و استراحت های معمولی می بینند. در ادبیات ما نیز اگر زندگی را در آثار منوچهری، عنصری و فرخی بكاویم به چنین دیدگاهی می رسیم كه به همین مقدار كه خوشی های دنیوی حاصل شود، بسنده كنیم. وی به دیدگاه سوم كه نگاه حقیقی به زندگی از دید مولاناست اشاره كرد و اذعان داشت: نگاه مولانا نه مانند كسانی است كه جهان را منفی تفسیر می كنند و امور زندگی را غم آفرین و فاجعه آمیز و دنیا را پر از اندوه و ماتم می بینند و نه نگاه افرادی كه زندگی را در حد خوشی های ظاهری تمام شده می بینند بلكه نگاهی حقیقی به زندگی است و اگر نمی گویم نگاهی واقعی، به این دلیل است كه حقیقت بینی مرتبه بالاتر و والاتر از مرتبه واقعیت بینی است. مولانا از سویی مرگ ومیر و جنبه های غم آفرین زندگی را دیده و از سوی دیگر نیز خوشی ها و عیش و نوش دنیا را مشاهده كرده اما هیچ كدام را حقیقت این زندگی نمی شمارد چون از جایگاه عشق و عاشقی به كل هستی نگاه می كند. ماتم و غم برایش معنا دارد و قابل تفسیر است. مولانا مرتبه عاشقی خود را به عشق بلبل نسبت به گل و بوستان تشبیه می كند اما در این تشبیه و كلام می بیند كه حق مطلب ادا نمی شود، بنابراین ترقی موضوع و مثال می دهد و این یكی از سبك های بیان مولانا است كه در آن مهارت بالایی دارد و از این گونه سبك ها در سراسر مثنوی مشاهده می شود. ترقی موضوع در تمثیل عشق بلبل نسبت به گل در اینجا است كه می گوید این چه بلبلی است كه باغ را تا وقتی كه سرسبز و خندان است می خواهد و زمانی كه یغماگران سپاه خزانی پاییز به باغ و بوستان حمله می كنند و درختان را بی برگ و بار می كنند بلبل می گریزد زیرا رفیق نیمه راه است و فقط نعمت را می خواهد و از نقمت می گریزد. عاشق حقیقی در راه رسیدن به معشوق برین مشكلات را در مسیر می بیند و بر هر بلا و قهر و لطف یك مرحبا و خوشامد می گوید.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر