7,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 46232
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1624

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد كشور لبنان

دانلود تحقیق درمورد كشور لبنان

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد كشور لبنان

با دانلود تحقیق در مورد كشور لبنان در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق كشور لبنان را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق كشور لبنان ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد كشور لبنان

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:16 صفحه

قسمتی از فایل:تاريخ فعاليت هاي حزبي شيعه در لبنان قريب به 3 دهه بوده كه با حركت المحرومين امام موسي صدر و از دل همين جريان به وجود آمده است.
حركت محرومان (جنبش محرومان) عنوان سازماني است كه امام موسي صدر آن را رهبري كرد.
امام موسي صدر كوشيد از شيعيان و حقوق لبناني ها و وحدت آنها دفاع كند. وي بر اين باور بود كه شيعيان به لحاظ سياسي ، اجتماعي و اقتصادي در طول دوره هاي پيشين محروم بوده و برخلاف ديگر فرقه هاي لبنان ، فاقد مرجعيت ديني مخصوص به خود است.
اين جنبش موفق به جذب تمامي فرزندان شيعه در آن مناطق شد، اما اين جناح كوشيد سياست خود را فراتر از يك فرقه تنظيم كند تا بر ديگر جناح ها و نيروهاي سياسي و فرقه اي لبنان تاثير بگذارد.
علاوه بر اين جنبش كه در دهه هفتاد ميلادي فعاليتش را شروع كرد، حزب الله دومين حزب شيعه لبنان است كه در اوايل دهه 80 ميلادي مطرح شد.
جريان سوم شيعي در لبنان گروهي است كه اخيرا (ارديبهشت 1384) تحت عنوان «گردهمايي شيعه» در مدرسه عامليه در غرب بيروت توسط محمد حسن الامين متفكر لبناني تاسيس شد. اين جريان با هدف تنوع بخشيدن به حضور شيعيان در جامعه لبنان ايجاد شده است و مخالفت كامل خود را با خلع سلاح حزب الله اعلام كرده است.
اگر بخواهيم به احزاب شيعي لبنان بپردازيم بايد به جنبش امل (افواج المقاومه اللبنانيه) و حزب الله به عنوان دو حزب تاثيرگذار در وضعيت سياسي اجتماعي لبنان بپردازيم.
جنبش امل (افواج المقاومه اللبنانيه):
جنبش محرومان كه امام موسي صدر(1) آن را در جنوب لبنان به راه انداخت (دهه 60 ميلادي) دستاوردهايي براي شيعيان داشت كه از آن جمله مي توان به تاسيس مجلس شيعيان لبنان ، مدرسه فني جبل عامل ، انستيتوي مطالعات اسلامي و در نهايت جنبش امل نام برد.
تشكيلات جنبش امل در آغاز در جنوب لبنان و از طريق حلقه هاي كوچك حول مدرسه فني جبل عامل و انستيتوي مطالعات اسلامي رشد كرد. دكتر مصطفي چمران (2) كه در آن زمان به لبنان مهاجرت كرده بود، اولين حلقه اين فعاليت ها را تاسيس كرد. كادر رهبري نخستين دفتر سياسي جنبش امل با نامهايي چون دكتر حسين كنعان ، دكتر علي الحسن ، نبيه بري ، جمال منصور، حسين الحسيني و... شكل گرفت.
امام موسي صدر در نطق هاي خود در آن زمان جنبش خود را معرفي و اعلام كرد، اما هيچ اشاره اي به شاخه نظامي اين جنبش نكرد، بلكه فعاليت سياسي خود را در جريان جنگ به صورت تحصن با مشاركت تعدادي از اعضاي «جنبش محرومان» در مسجد عامليه در بيروت آغاز كرد. (3) در همان ايام انفجار بمبي در اطراف شهر بعلبك ، 36 كشته و 43 مجروح بر جاي گذاشت.
با وقوع اين انفجار، امام موسي صدر ناگزير شد تاسيس شاخه نظامي «جنبش محرومان» را اعلام كند، زيرا بعدها آشكار شد كه اين انفجار در اردوگاه آموزشي اين جنبش رخ داده است. همچنين در تاريخ 6 ژوئيه 1975 ولادت تشكيلات «افواج المقاومه اللبنانيه امل» (واحدهاي مقاومت لبناني) به عنوان سازمان نظامي «جنبش محرومان» اعلام شد.
جنبش امل بعدها در جريان جنگ داخلي لبنان به صورت دفاعي شركت كرد. جنبش امل هيچگاه در چارچوب جنبش ملي لبنان و با «نيروهاي مشترك» شركت نكرد، اما در «جبهه احزاب قومي و ملي» عضويت يافت. امام موسي صدر در 31 آگوست 1978 ربوده شد و حسين الحسيني جانشين وي در جنبش امل گرديد.
پانوشت ها
1- امام موسي صدر در 14 خرداد 1307 در شهر قم متولد شد. تحصيلات حوزوي و غيرحوزوي را در اين شهر به اتمام رساند و در رشته حقوق دانشگاه تهران نيز مشغول به تحصيل گرديد و مدرك ليسانس گرفت. از بهار 1333 تا بهار 1334 براي ادامه تحصيل علوم حوزوي به نجف اشرف رفت و سپس به ايران بازگشت. مجددا در مهرماه 1335 به نجف اشرف بازگشت و تا مرداد 1337 در آن شهر و در كنار عموي خود آيت الله محمدباقر صدر به تحصيل مشغول شد. سپس بار ديگر به قم بازگشت و در ادامه فعاليت هاي حوزوي در قم ، مجله مكتب اسلام را به همراه عده اي ديگر از روحانيون منتشر كرد. در آبان 1338 (1959) به دنبال درگذشت آيت الله العظمي سيدعبدالحسين شرف الدين ، رهبر شيعيان لبنان و بنا به وصيت ايشان به لبنان مهاجرت و در شهر صور اقامت گزيد و بدين ترتيب رهبري شيعيان را به دست گرفت. امام موسي صدر پس از سالها تلاش و مجاهدت در راه احقاق حقوق شيعيان لبنان موفق به تاسيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان شد. امام موسي صدر به رغم پذيرش نظام سياسي لبنان خواستار تجديدنظر در شيوه تقسيم قدرت سياسي و لغو طايفه گرايي سياسي در لبنان بود. امام موسي صدر در حالي كه در پي رايزني با سران كشورهاي اسلامي بود در 31 َ1978 در حالي كه به ليبي جهت ملاقات با معمر قذافي رفته بود، ربوده شد و ديگر از وي خبري نشد.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر