12,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 47583
  • فرمت فایل دانلودی : .docx
  • تعداد مشاهده : 1951
  • تعداد فروش: 2

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد نقش انگيزه در تحقق و توصيف جرم

دانلود تحقیق درمورد نقش انگيزه در تحقق و توصيف جرم

0 2k
دانلود تحقیق درمورد نقش انگيزه در تحقق و توصيف جرم

با دانلود تحقیق در مورد نقش انگيزه در تحقق و توصيف جرم در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق نقش انگيزه در تحقق و توصيف جرم را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق نقش انگيزه در تحقق و توصيف جرم ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد نقش انگيزه در تحقق و توصيف جرم

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:142 صفحه

قسمتی از فایل:

فصل دوم: نقش انگيزه در تحقق و توصيف جرم

          براساس اصل كلي انگيزه در توصيف عمل مجرمانه و تعيين مجازات آن تأثير چنداني ندارد. در واقع مقنن مصلحت اجتماع را فوق هر اختياري قرار مي‌دهد. به طوري كه در توصيف عمل مجرمانه متوجه اين نكته است كه افعال انسان نظم اجتماع را برهم مي‌زند يا خير؟ ترديدي وجودندارد كه حيات نفساني و انگيزه‌هاي باطني مرتكب بر اين امر تأثير چنداني نمي‌تواند داشته باشد. با وجود اين لازم به ذكر است كه اين مسئله در حقوق جزاي ايران شديدتر است ولي در حقوق جزاي فرانسه مقنن انگيزه كمي پررنگ‌تر مي‌باشد. اما از آنجايي كه براي هر اصلي استثنايي وجود دارد در اين خصوص هم انگيزه در موارد استثنايي مورد توجه مقنن و حقوقدانان قرارگ رفته است دراين فصل با جايگاه و نقش انگيزه در تحقق جرم و توصيف آن در دو سيستم حقوق جزاي ايران و فرانسه موردبحث و بررسي قرار خواهيم داد. در مباحث آتي به طور مفصل و مبسوط در اين زمينه بحث خواهيم كرد.

 

طرح بحث:

          انگيزه با توجه به ايده‌ها و عقايد مكاتب مختلف جز در مواردي محدود تأثير چنداني بر ارتكاب جرم ندارد. با پذيرش انگيزه به عنوان عاملي موثر درتحقق جرم در حقوق جزا در واقع قبول اوصاف ويژگي‌هاي مجرمانه اعمال افراد منوط به اهداف و انگيزه‌هاي باطني است و جنبه‌هاي اجتماعي و مقيد بودن حقوق جزاي جنبه‌هاي اخلاقي عدالت مي‌گردد. در حقوق جزاي كشورهاي مختلف از جمله فرانسه اصول انگيزه تأثيري در تحقق يا عدم تحققجرم ندارد ليكن در برخي موارد خود مقنن يا به حكم او دادگاه يا مقامات اجرايي انگيزه را در تحقق جرم و ماهيت عمل مجرمانه مؤثر دانسته‌اند. درحقوق جزاي ايران نه تنها در بخش مربوط به تعزيرات ق.م.ا بلكه در بعضي مباحث مربوط به حدود نيز انگيزه و تأثير آن بحث شده كه در آينده به اين موضوع خواهيم پرداخت.

 

بخش اول: نقش انگيزه در تحقق جرم

          همان‌طوركه گفته شد انگيزه در تحق فعل مجرمانه تأثير چنداني ندارد چرا كه همانطور كه (دون ديون دو وابر) نوشته است[1] قبول تأثير انگيزه در حقوق جزا موجب مي‌شودكه اعمال خلاف قانون و اوصاف مجرمانه جرايم منوط به اهداف و انگيزه‌هاي باطني باشد و جنبه اجتماعي و مقيد بودن حقوق جزا فداي جنبه اخلاقي عدالت مي‌شود و بديهي است كه قبول چنين نظري برخلاف مصلحت اجتماعي است زيرا وقتي قانون عملي را جرم تلقي نموده و حتي براي متجاوز به اين حق مجازات تعيين كرد هدفش حمايت از آن حق بوده است حال اگر كسي برخلاف قانون رفتار كرد و اين حق را مورد تجاوز قرار داد بخاطر همين تعدي و تجاوز است كه مجازات مي‌شود همچنين ذكر اين نكته ضروري است كه انگيزه معمولا در مواردي مورد توجه مقنن قرارگرفته كه به نحوي مبين اراده مجرم يا تشكيل دهنده هدف اصلي مجرم از ارتكاب جرم باشد.


مبحث اول: ماهيت انگيزه در حقوق جزا

          در مورد ماهيت انگيزه يا چيستي آن مي‌توان گفت انگيزه شامل منع يا ذوق يا احساسي است كه بزهكار را به سوي ارتكاب جرم مي‌كشاند واصولا در تحقق جرم تأثيري ندارد. ولي با وجود آن هر جرمي متغير و متنوع است كه كيفيت آن ممكن است فقط موجب تشديد يا تخفيف مجازات گردد.[2] در بعضي كتب ومقالات از انگيزه به (داعي) تعبير شده است كه در واقع امتيازي است كه فاعل جرم را به سوي ارتكاب جرم سوق مي‌دهد.[3] عده‌اي از اساتيد حقوق از آن تحت عنوان موجبات محركه جرم نام برده‌اند. دراصطلاح حقوقي، انگيزه يا داعي عبارت است از تصور نفع يا احساسي دروني كه شخص را به سوي ارتكاب جرم سوق مي‌دهد.[4] به طوري كه ملاحظه مي‌شود تعاريف ذكر شده تقريبا داراي يك مفهوم هستند منتهي جرم شناسان انگيزه را در زمرة مباني جرم معرفي مي‌كنند، ولي حقوقدانان در توجيه مفهوم قصد و انگيزه به عنوان دو كيفيت رواني مجزا قصد را به مفهوم علت و انگيزه را به مفهوم جهت تشبيه كرده‌اند.[5]

          در امور كيفري كه برخي آن را سبب يا علت يا داعي ناميده‌اند همان نفع يا احساسي است كه مرتكب را به سوي ارتكاب جرم سوق مي‌دهد.



[1] . صادقي  جوزاني مجتبي بررسي انگيزه در ارتكاب جرم و ميزان مجازات، پايان‌نامه حقوق سياسي دانشگاه امام صادق(ع)،سال 79، صفحه 77

[2] . گلدوزيان ايرج، بايسته‌هاي حقوق جزاي عمومي، تهران، چاپ اول ، نشر ميزان، سال 77 و صفحه 28

[3] . افراسيابي محمداسماعيل، حقوق جزاي عمومي، ج اول، تهران ،نشر فردوسي، سال 74، صفحه 311

[4] . سميعي محمد، حقوق جزا، تهران، چاپخانه مجلس، چاپ سوم، سال 1325، صفحه 56

[5] . صالح وسيدي محدم، مختصرالمنافع، حقوق جزاي عمومي تهران، نشر خط سوم، چاپ اول، سال 78، صفحه 219

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر