6,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 54448
  • فرمت فایل دانلودی : .docx
  • تعداد مشاهده : 2271

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله درمورد ابعاد روانشناختی باغ ایرانی و ضرورت بازآفرینی آن در دوره معاصر

دانلود مقاله درمورد ابعاد روانشناختی باغ ایرانی و ضرورت بازآفرینی آن در دوره معاصر

0 2.3k
دانلود مقاله درمورد ابعاد روانشناختی باغ ایرانی و ضرورت بازآفرینی آن در دوره معاصر

با دانلود مقاله در مورد ابعاد روانشناختی باغ ایرانی و ضرورت بازآفرینی آن در دوره معاصر در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله ابعاد روانشناختی باغ ایرانی و ضرورت بازآفرینی آن در دوره معاصر را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله ابعاد روانشناختی باغ ایرانی و ضرورت بازآفرینی آن در دوره معاصر ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد ابعاد روانشناختی باغ ایرانی و ضرورت بازآفرینی آن در دوره معاصر

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:17 صفحه

قسمتی از فایل:

چكیده

مروری بر نظریات محققان در بخش بازخوانی و بازاندیشی باغ ایرانی نشان می دهد، اغلب پژوهشگران و باغ شناسان علاوه بر معرفی ویژگی های کالبدی باغ ایرانی همواره بر نظام های معنایی و تاثیرات روانی محیط باغ بر انسان تاکید کرده اند و به تاثیر محیط باغ در ایجاد حس آرامش در انسان و نیز دعوت به تامل و اندیشه اشاره کرده اند. حال سوالی که مطرح می شود:

چگونگی تاثیر باغ ایرانی در ایجاد حس آرامش در انسان و نیز دعوت به تامل و اندیشه؟ در این تحقیق برای یافتن این پرسش از نظریه های روان شناختی بوم شناختی محیط استفاده شده است تا در نهایت پس از احساس ضرورت باز آفرینی باغ ایرانی در محیط کالبدی شهرها و کلان شهرهای معاصر به راهکارهایی در این زمینه دست یابیم. این مقاله بر اساس روش توصیفی و جمع آوری اطلاعات بر پایه مطالعات کتابخانه ای تهیه گشته است.

کلمات کلیدی: باغ ایرانی، روانشناسی محیط، بازآفرینی

1- مقدمه

یکی از شاخصه های جدید روانشناسی که در قرن بیستم شکل گرفته، روانشناسی محیط می باشد که به مباحث ادراک، شناخت و رفتار و نحوه کنش متقابل انسان و محیط می پردازد. به طور سنتی تاکید در روانشناسی محیطی بر این بوده است که چگونه رفتار، احساسات و حس تندرستی انسان تحت تاثیر محیط فیزیکی قرار می گیرد. مطالعات ابتدایی بر این تاکید داشتند که چگونه محیط های انسان ساخت مانند ساختمان ها و شهر ها بر رفتار تاثیر می گذارند، به ویژه زمانی که این محیط های ساختمانی به ازدحام و یا نقل از میلگرام (1970) به اضافه بار حسی منجر شوند.

محیط، مفهومی است پیچیده و مرکب که ابعاد گوناگون دارد"داده های فضایی، جنبه های اجتماعی، فرهنگی، فیزیکی، معماری، نمادی، جغرافیایی، تاریخی، و زیستی از ابعاد مهم محیط محسوب می شوند. (مرتضوی، 1380: 83) "ادبیات محیط، بین واژه های متنوع محیط کالبدی، محیط اجتماعی، محیط روانشناختی و محیط رفتاری تمایزقائل می شود. نکته اصلی این طبقه بندی ها، تمایز بین جهان واقعی، حقیقی یا عینی اطراف انسان و جهان پدیدارشناختی است که خودآگاه یا ناخودآگاه، الگوهای رفتاری یا واکنش های روحی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. فضای اطراف، اصلی ترین معیار تعریف محیط در رشته معماری است. بنابراین هر تعریف، توصیف یا تبیین ماهیت کارکرد محیط باید با توجه به چیزی در فضای اطراف باشد. انسان ذاتا موجودی است اجتماعی و زندگی او در روابط بین فردی و تعاملات اجتماعی جریان می یابد (عینی فر، 1380، 13).

محیط پیرامون انسان یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل سازنده وجود روانشناختی اوست. این سخن از روانپزشکی به نام سیرز می باشد. جان لنگ اعتقاد داشت محیط عبارت است از فضای اطراف انسان که به دو دسته بالقوه و بالفعل تقسیم می شود. بالقوه محیطی است که طراحان خلق می کنند. محیط بالقوه(موثر) محیطی است که مورد استفاده شهروندان می باشد. در واقع یک محیط موثر در حال شدن است و محیط بالقوه محیطی در اندیشه است. طبیعت در سلامت روانی موثر است و در این دنیای پرتنش و اضطراب ما نیازمند حضور فضاهای طبیعی زندگی خود هستیم تا ما را به زندگی آرام و لذت بخش طبیعی باز گردانند. نیاز انسان به برقراری رابطه با دیگران زمینه ساز حضور او در فضا است. روابط متقابل اجتماعی از آن جهت لازم است که احساس تعلق و دوست داشته شدن را در افراد ایجاد می کند. لذا فضاهایی که این ارتباطات را فراهم می سازند، فضاهای مطلوبی محسوب می شوند. (مطلبی، 1380، 17) در سالهای اخیر نظریه پردازان علوم رفتاری از خلال مفاهیمی مانند ازدحام و خلوت، قلمرو و فضای شخصی، جستجو گر نحوه تاثیر محیط بر رفتارهای مختلف انسان بوده اند. بررسی این نظریات کمک می کند تا اولا از نیازهای محیطی افراد که در کاهش استرس موثرند آگاه باشیم و دوم اینکه به ویژگی های محیطی که می تواند این نیازها را بر آورده سازد، دست یابیم و در پیشنهاد برای چگونگی باز آفرینی باغ ایرانی به عنوان محیطی که انسان را در ارتباط با طبیعت و مصنوع قرار می دهد، از آن بهره مند شویم و در نهایت بازآفرینی روان انسان معاصر را شاهد باشیم. (شاه چراغی، 1839، (21

باغ و باغ سازی پدیده ای فرهنگی

هر عنصر فضایی، مانند فضای سبز سازمان یافته، هرگاه که در مکان ها و زمان های مختلف تکرار شود و فرم مشابهی را به نمایش گذارد، باید واجد یک بستر معنایی شناختی باشد. اگر بپذیریم که مردم، بخش مهمی از هویت خود را از محیط می گیرند و نسبت دادن خود به محیط و الگوهای غالب در آن، افراد را به عده خاصی شبیه و نزدیک می کند، آنگاه می توان اهمیت نقش الگوهایی چون "باغ ایرانی" را بیشتر درک کرد. پس، عملکرد باغ ایرانی از حوزه تلطیف هوا و زیبایی شناسی صرف بسیار فراتر رفته است. "باغ ایرانی" از جمله عناصر و عواملی است که ما را به عنوان یک ملت در کنار هم قرار داده است و پدیده ای فرهنگی، تاریخی، کالبدی در سرزمین ایران استکه معمولا به صورت محدوده ای محصور که در آن گیاه، آب و ابنیه در نظام معماری مشخصی با هم تلفیق می شوند و محیطی مطلوب، ایمن و آسوده برای انسان به وجود می آورد، ساخته می شود. (نعیما، 1871، 81)

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر