8,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 54636
  • فرمت فایل دانلودی : .docx
  • تعداد مشاهده : 1653

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله درمورد نقش اختلال‌های روانی منجر به رفتار مجرمانه بر درجات مسئولیت جنایی

دانلود مقاله درمورد نقش اختلال‌های روانی منجر به رفتار مجرمانه بر درجات مسئولیت جنایی

0 1.7k
دانلود مقاله درمورد نقش اختلال‌های روانی منجر به رفتار مجرمانه بر درجات مسئولیت جنایی

با دانلود مقاله در مورد نقش اختلال‌های روانی منجر به رفتار مجرمانه بر درجات مسئولیت جنایی در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله نقش اختلال‌های روانی منجر به رفتار مجرمانه بر درجات مسئولیت جنایی را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله نقش اختلال‌های روانی منجر به رفتار مجرمانه بر درجات مسئولیت جنایی ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد نقش اختلال‌های روانی منجر به رفتار مجرمانه بر درجات مسئولیت جنایی

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:22 صفحه

قسمتی از فایل:


چكيده

بسیاری از مطالعات به نقش اختلال‌های روانی و ژنتیكی بر رفتار مجرمانه اشاره كرده اند؛ اما اختلال‌های ژنتیكی و به تبع آن روانی در بسیاری از موارد مشمول جنون نمی شوند و در دسته ای به نام مسئولیت نقصان يافته كه گسترهای بین جنون و سلامت عقل قرار دارد، جای میگیرند. درحالی كه بسیاری از كشورها مسئولیت نقصان يافته را به رسمیت شناخته اند، در قانون مجازات ايران اين مفهوم تعريف نشده است. قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 با به كارگیری مفهوم اختلال روانی مجرمانه به جای واژه‌ی جنون و وسیع تر كردن گستره عامل‌های مؤثر در رفتار مجرمانه، يک قدم در راه شناسايی مسئولیت نقصان يافته برداشت. با اين حال، همچنان تنها اثر حقوقی اختلال روانی و ژنتیكی در حوزه جنون جای می‌گیرد. در اين پژوهش، با مطالعه ارتباط بین اختلال‌های روانی و ژنتیكی با درجات مختلف مسئولیت جنايی، نقش جنون و مسئولیت جنايی نقصان يافته در نظام حقوقی ايران و ديگر كشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

واژگان کليدي: جنون؛ اختلال روانی؛ ژنتیک؛ مسئولیت جنايی؛ مسئولیت نقصان يافته


 مقدمه

جنون، از هنگام تصویب قانون مجازات عمومی در سال 1304 تا کنون همواره به عنوان یکی از موانع مسئولیت جنایی مورد توجه قانون گذاران قرار گرفته است. با پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه روان شناسی و روان پزشکی مفاهیم جدیدتری همچون اختلال روانی در نظام‌های عدالت جنایی مختلف به جای واژه‌‌ی جنون مورد استفاده قرار گرفت و به تبع آن مسئولیت جنایی نقصان یافته در مورد اختلال‌هایی که در حد جنون نیستند به قوانین کشورهای مختلف راه یافت.

در قانون مجازات ‌اسلامی 1392 نیز همچون قوانین سایر کشورها از ‌اصطلاح اختلال روانی به جای واژه‌‌ی جنون استفاده شده است.اختلال روانی واژه‌‌ی عامی است که در برخی موارد با جنون هم پوشانی دارد. اختلال‌های روانی شدیدی همچون انواع مختلف روان گسیختگی، برخی از انواع اختلال شخصیت و اختلال‌های خلقی می‌تواند به عنوان جنون محسوب شوند؛ اما در مورد برخی دیگر از اختلال‌های روانی همچون اختلال شخصیت ضداجتماعی، جنون دزدی و جنون آتش افروزی به طور قطع نمی توان اظهارنظر نمود. امروزه دیدگاه‌های زیستی پرده از نقش ژنتیک در انواع اختلال‌های روانی برداشته است و بر همگان روشن شده که بسیاری از اختلال‌های روانی، ذاتی و ارثی هستند. با این حال عدم توجه قانون گذار به اختلال‌هایی که در حد جنون نیستند و شناسایی مسئولیت جنایی تام برای این اختلال‌ها نشان دهنده‌ی عدم شناخت مسئولیت جنایی نقصان یافته برای این افراد است.در سایر کشورها با شناسایی مسئولیت جنایی نقصان یافته تخفیف مجازات قابل توجهی نسبت به این نوع اختلال‌ها لحاظ شده است.

مهم ترین پرسش‌هایی که این مقاله به دنبال پاسخ آن‌هاست، عبارت اند از: نقش مسئولیت جنایی نقصان یافته در نظام عدالت جنایی ایران چیست؟ نقش عوامل ژنتیکی در اختلال‌های روانی چگونه است؟ و آیا اختلال‌های روانی مادون جنون نیز با توجه به قانون مجازات ‌اسلامی 1392 به عنوان یک مانع مسئولیت جنایی شناخته میشوند؟

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر