15,000 تومان
  • فروشنده : ramin1385bekhrad

  • کد فایل : 61929
  • فرمت فایل دانلودی : word
  • تعداد مشاهده : 2168
  • تعداد صفحات : 11
سوال از فروشنده

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود فایل پیشنهاد پژوهی ارائه الگوی مدارس اثربخش مبتنی بر سبک زندگی تحصیلی سلامت محور

چکیده آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی بسترساز شرایطی است که کودکان‌ و نوجوانان جامعه را درمسیر تکوین رسالت‌های تر

0 2.2k

بسم الله الرحمن الرحیم

فرمت فایل  word

تعدادصفحات فایل 

شرح حال فایل

مقدمه

نوجوانی دوره تغییرات اساسی نظیر تغییر در هورمون ها ،بدن روابط اجتماعی، مغز و سلامت روانی است (2019 ,Blakemore). این دوره زمان حساسی برای رشد و تحول است و سلامت در این دوره میتواند تحت تأثیر مشکلات جسمی، روانی و یادگیری قرار گیرد Sharma 2016)). از نظر سلامت جسمی نوجوانی زمان تغییرات سریع فیزیکی، جنسی، عصب شناختی و رفتاری است و از نظر آسیب پذیری روانی اجتماعی نیز نیمی از بیماریهای روانی در سن چهارده سالگی شروع می.شوند ،همچنین اختلالات عصبی روان شناختی منجر به ناتوانی در نوجوانی میشوند (2017 Kuchani Esfahani & Mahmoudian  ). بنابراین بهبود سلامت نوجوانان به منظور بهبود سلامت جامعه امری ضروری و مهم است معمول ترین تعریف سلامت در نظام نامه سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است در این نظام نامه سلامت، به زیستن یا رفاه کامل زیستی، روانی و اجتماعی است و صرف فقدان بیماری یا معلولیت (ناتوانی) نیست( 2017 Fathabadi, Jalil Sadeghi, Saeed Jamhari, Farhad Talanshan, Azadeh  ). یکی از مواردی که میتواند به سلامت نوجوان کمک شایانی کند سبک زندگی سلامت  محور است. سبک زندگی سلامت - محور به عنوان بخشی از سبک زندگی که بیشتر در حوزه سلامت مورد توجه است به الگوهای رفتاری مرتبط با سلامت اشاره دارد که میتواند از مشکلات مربوط به سلامت جلوگیری کرده و تا حد زیادی سلامت فرد را تضمین کند. سبک زندگی سلامت - محور به عنوان تمام رفتارهایی که تحت کنترل شخص هستند و بر سلامت فرد تأثیر می گذارند در نظر گرفته میشود .

در واقع هسته مرکزی تعریف سبک زندگی سلامت محور انسجام در انجام مجموعه ای از رفتارهای مرتبط با بهداشت و سلامت است و شامل ابعاد متنوعی همچون ورزش تغذیه خود کنترلی و رفتارهای پیشگیرانه میشود. سبک زندگی سلامت - محور را راهنمایی برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی و تضمین کننده بالاترین حد سلامت برای فرد میداند و در این زمینه به رژیم غذایی و ورزش اشاره میکند کاکرهام (2005 ,Cockerham). سبک زندگی سلامت - محور را مجموعه ای از الگوهای رفتاری مرتبط با سلامت میداند که مبتنی بر انتخابهای افراد از گزینه ها و فرصتهای موجود زندگیشان است. همچنین شوارزر( 2014,Schwarzer). نیاز به نظریه سبک زندگی سلامت- محور» را با این حقیقت تبیین میکند که بسیاری از عادات سبک زندگی روزمره درگیر توجه به نتایج سلامت .است با توجه به اینکه ارتقای سلامت و تغییر در سبک زندگی فرایندی پویا می باشد که شامل فعال سازی فرد در جهت کنترل سلامتی بر مبنای مداخلات پیشگیرانه و تغییرات مثبت در سبک زندگی در ابعاد ،تغذیه فعالیت ،جسمانی مدیریت استرس، مسئولیت پذیری سلامت و ارتباطات بین فردی میشود انجام پژوهش در این حوزه با توجه به پیچیدگی و موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است( 2008Kim et)یکی از راه های مهم پیشگیری جلوگیری از تحمیل هزینههای کلان به سیستم بهداشت و سلامت و افراد جامعه انجام اقدامات لازم برای ارتقای سبک زندگی افراد جامعه است که مقدمه انجام چنین کاری انجام پژوهشهای هدفمند برای شناسایی عوامل اثر گذار بر سبک زندگی سلامت - محور و فراهم کردن محتوای آموزشی لازم برای ارائه به افراد و سازمانهای مسئول در حوزه سلامت و عموم افراد جامعه است.


ارسال دیدگاه

برای ارسال نظر لطفا ورود یا ثبت نام کنید.

15,000 تومان